onsdag 19 mars 2014

Suomen Dobermannyhdistys ry. Vuoden TOKO-koira 2013!


Igår kom det hem ett brev med posten där vi fick veta att vi utsetts till rasföreningens bästa tokohund. Vad roligt :) Nitza fick samma pris även i fjol, då för VOI klassen men nu fick vi priset för vår fina etta i Dobermännens TOKO mästerskap i höstas där vi vann klassen med 296 p.

Jag har faktiskt fått detta pris tidigare, med tre av mina hundar:
2002, 2004, 2005 och 2006 med Ri Palladium Ganzia,
2011 med Yacheero's Prima Prada,
2012, 2013 med Red Labels Nice Nitza :)

Detta är nog ett bevis på att folk inte tävlar med sina dobermänn i de högre klasserna, det finns några förutom jag men jag förstår inte varför inte fler gör det?! Med mina mångåriga erfarenheter vågar jag påstå att rasen passar ypperligt till toko - träning och ännu mer träning behövs, men det behöver alla hundar. En doberman har motor och energi så det nog räcker till :)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar