torsdag 24 mars 2016

Träning och lite mer träning

Vi har njutit av marsvädret, många dagar med sol och skare. Våren är nog årets härligaste tid!

Vi har tränat regelbundet lydnad (TOKO) med Åsa och visst går de nya momenten framåt, ibland ett steg bakåt och sen igen lite framåt. Men träning brukar hjälpa mot det mesta :)

Skyddsträningarna har också kommit igång och vi försöker nu delta aktivt både måndagar och onsdagar för att eventuellt kunna börja fundera på nåt prov eller ZTP-test i sommar. Få se. Vi tar det sakta och går grundligt till väga hellre än att stressa på.

Jag har tränat föremålsruta (esineruutu) på många promenader den senaste tiden, gömmer mina handskar om jag ej kommit ihåg att ta några andra föremål med. Gör smala rutor, 15 m x 50-60 m djupa och har henne att leta 1-3 föremål, ibland med belöning emellan, ibland 3 st innan belöning. Fortsätter dessa övningar/lekar, skall börja lägga ut mer föremål och göra fler rutor med förlyttning emellan dom.

Igår, 23.3. gjorde jag årets första skogsspår åt Nitza. Inte så värst långt för vi har inte spårat i skogen på "år och dar". Hon tog upp spåret fint och hade en sån motivation att det var inte sant! :) hittade föremålen jag lagt ut, lite fundersam var hon nog där spåret gick över en liten isig väg men vi kom över och till slutföremålet. Nu ska vi fortsätta med denna gren och se vart det leder.

På fotona tycker jag att man tydligt kan se hennes markbundenhet och iver :) Spårar lågt och intensivt. Små hinder, som ett kullfallet träd störde inte heller.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar